Pages

Monday 27 June 2011

Kembara Seorang Daie Di Bumi Allah

Bismillahirrahmanirrahim .Dengan nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Assalamualaikum W.B.T, buat semua teman-teman blogger diruangan siber sekalian. Buat pertama kalinya saya berada di alam siber . Insyaallah ulasan-ulasan artikel ini hanyalah coretan hati dan sebuah catatan dari seorang insan yang dhoif yang baru mahu berjinak-jinak dengan ruangan siber dan dalam bidang penulisan. Hari pertama dalam alam blogger cukup meresahkan kerana dalam dilema dek kerana masih tidak pandai menggunakan blog dan nak karang ayat panjang-panjang ni. Tetapi semua itu ku tolak dek kerana mahu mencari ilmu seluas-luasnya di muka bumi Allah ini. Selain daripada dek terpaksa buat blog atas arahan yang tak dapat ku elakkan.

Pada hari rabu bersamaan 20hb April 2011 menjadi titik tolak bermulanya sebuah pengembaraan dalam dunia blogger. Tetapi dek kesuntukan waktu dan juga beberapa masalah, maka post ini lambat juga untuk diterbangkan kemari. Buat pengetahuan sahabat-sahabat sebenarnya, diri yang dhoif ini sedang melanjutkan pelajaran kini di UKM dalam jurusan pengajian Islam dalam jurusan Syariah Perindangan Islam. Masih jauh perjalananku sebagai seorang kembara ilmu di Bumi UKM. Masih tercari-cari arah sebenar perjalanan seorang mahasiswa. kadang-kala , bermain di benak fikiranku, adalah aku mampu menghadam semua ilmu-ilmu yang telah dicurahkan oleh murabbi-murabbiku disini.Rasa bersalah sering menghantui diri ini, kerna merasakan ku tidak dapat menghadam segala ilmu yang telah dicurahkan. bukanlah 4.0 flet diatas paper yang ku kejarkan. tetapi aku mahu 4.0 flet dari segi ilmu dunia dan akhirat.

Masih banyak perkara yang masih kurang jelas dibenak fikiranku, serta merasakan bahawa semakin hari semakin diri ini merasakan bahawa betapa kerdilnya insan ini sebagai hamba di bumi Allah ini. Bukan apa, kini umurku sudah mula memasuki alam 20an. Terasa diri ini semakin tua, tetapi apakah amalanku juga semakin meningkat dan bertambah seperti usiaku juga. Alangkah sedihnya diri ini sekiranya di padang mahsyar nanti bahawa aku berkira-kira membawa bekalan amalan yang banyak, tetapi rupanya sebaliknya yang berlaku. Adakah ilmu yang ku cari selama ini, benar-benar menuntut diri ini benar-benar kerana Allah S.W.T. Kadang-kala diri ini resah sekiranya ilmu yang ku cari ini semata-mata kerana hub kepada dunia. Malah bukan itu sahaja, makin lupa dan tidak mengamalkan apa yang telah kucari selama ini.

Buat santapan rohani kita semua pembaca dan saya sendiri marilah kita sama-sama membetulkan niat semasa menuntut ilu. Biarlah ianya kerana Allah dan bukannya kerana isi dunia. Ini mengingatkan sebuah hadis Rasulullah S.A.W, maksudnya: “Segala amalan adalah berdasarkan niat. Setiap orang hanya mendapat apa yang diniatkan. Justeru, sesiapa yang penghijrahannya adalah menuju kepada Allah dan RasulNya, maka penghijrahannya adalah penghijrahan kepada Allah dan RasulNya. Sesiapa yang penghijrahannya kerana dunia yang bakal diperolehi atau kerana wanita yang bakal dikahwini maka penghijrahannya adalah penghijrahan menuju kepada apa yang dingininya”. (Hadis sahih Bukhori dan sahih muslim.)

Mudah-mudahan adanya blog ini, saya dapat mengembangkan lagi penulisan saya dalam alam maya ini. Disamping dapat memeriahkan suasana ilmu di ruangan blogger ini. Diharapkan dengan adanya santapan rohani ini, sedikit sebanyak saya dapat menyumbangkan karya yang dapat membantu sahabat-sahabat yang selalu mendambakan pencarian ilmu yang tiada noktahnya dalam arena penulisan ini. Wallahu’alam.

No comments:

Post a Comment